Uppdrag 
         
Några exempel på uppdrag vi genomfört den senaste tiden. 
 
  | 
        | 
       
        
  | 
    
    
       
 
  | 
        | 
       
 
  | 
    
    
      Polarbröd 
      Strategi- och organisationsutveckling 
Utveckling av affärs-, och varumärkesstrategi. Stöd till företagsledningen i omorganisation och översyn av den intäktsskapande processen. Stöd till styrelsen i översyn av affärsstrategi för säljbolaget Polfärskt Bröd AB. 
  
  
  Interim management 
Elva månaders uppdrag som inhyrd marknadsdirektör för Polarbröd, med uppgifter som:
         
        - Ansvara för försäljnings-, och marknadsavdelningen (15 personer), rekrytera och coacha mellanchefer
 
        - Rapportera till VD och deltaga i ledningsgrupp
 
        - Etablera nya arbetsformer i marknadsavdelningen, för ökad struktur och tydlighet
 
        - Driva implementeringen av ny varumärkesstrategi
 
      - Initiera ett flertal förändringsprojekt för ökad effektivitet
 
      - Leda arbete med formulering av vision och affärsidé
 
        - Upphandling av byråpartners
 
       
      Företaget omsätter 750 MSEK och har 450 anställda.  
  
  Marknadseffektivisering 
Genomförande av produkten Brand team-paketet: Utformning och uppstart av en "brand team"-modell för Polarbröd, för ökad samordning och effektivisering av marknadskommunikationen. 
   
 
Implementering 
Genomförande av produkten Re:Brand MarknadsPlan: Framtagning av en skräddarsydd struktur för marknadsplanering i företaget och stöd vid genomförande av planeringsprocessen.  | 
        | 
      Clas Ohlson Interim management 
Tolv månaders uppdrag som inhyrd koncernmarknadsdirektör för Clas Ohlson, med uppgifter som:
       
      - Leda och samordna det globala marknadsarbetet i koncernen (budgetansvar 250 MSEK)
 
      - Personal- och budgetansvar för den centrala marknadsavdelningen i koncernen (35 personer)
 
      - Matrisansvar för de lokala marknadsavdelningarna i Sverige, Norge, Finland och UK
 
      - Rapportera till vice VD och deltaga i "Management Team"
 
      - Ordförande för "Commercial Team" och "Marketing Team"
 
      - Fokus på att strukturera och effektivisera marknadsarbetet, ta fram en arbetsmodell för samordning och coachning av de lokala landsmarknadsfunktionerna och stärka ledarskapet i centrala marknadsavdelningen
 
        | 
    
    
        | 
    
    
       
 
  | 
        | 
       
 
  | 
    
    
      Västerbottens-Kuriren Strategiutveckling 
Utveckling av affärs-, och varumärkesstrategi för mediehus bestående av bl a morgontidningar, nyhetsweb, webcommunity, nöjestidning och radio. Analys och översyn av affärsmodell, inför ändrade marknadsförutsättningar. Övergripande koncern-, och portföljperspektiv såväl som positionering av individuella produkter. 
   
 
  
  Implementering och ledningsstöd 
Stöd i upphandling och genomförande av segmenteringsstudie. Stöd i redaktionellt utvecklingsarbete och organisatoriskt förändringsarbete, baserat på lagd varumärkesstrategi. 
   
 
  Interim management 
Tolv månaders uppdrag som inhyrd marknadsdirektör för mediehuset Västerbottens-Kuriren, med uppgifter som:
 
        - Ansvara för försäljnings- och marknadsavdelningen (45 personer), rekrytera och coacha mellanchefer 
 
       - Rapportera till VD och deltaga i ledningsgrupp
 
        - Övergripande utmaning att transformera verksamheten från en traditionell printbaserad modell till ett helintegrerat mediehus med stor andel digitala intäkter
 
        - Utforma en ny organisationsstruktur för den kommersiella verksamheten i koncernen
 
        - Översyn av samtliga chefsroller och ett flertal nyrekryteringar
 
        - Förändring av djupt rotad företagskultur och arbetsmetod
  
          Koncernen omsätter 350 MSEK och har 225 anställda.        
          | 
        | 
      Hemavan-Tärnaby Strategi- och organisationsutveckling 
        - Genomföra seminarier för ledning och nyckelpersoner i strategi-, och varumärkesarbete
 
       - Utveckla en ny varumärkesplattform för destinationen
 
        - Stödja arbetet med att samordna olika intressenter på två orter under ett gemensamt namn och varumärke
 
          | 
    
    
        | 
    
    
       
 
  | 
        | 
       
 
  | 
    
    
      Umeå Kommun 
  Strategiutveckling och ledningsstöd 
Utveckling av varumärkesstrategi för platsen Umeå, i samverkan med Umeå kommun, Umeå Universitet och näringsliv. Stöd till kommunledning i upphandling av reklambyråpartners. Seminarier och utbildning i ledarskap och marknadsföring. 
   
 
  
  Interim management 
Åtta månaders uppdrag som inhyrd marknadschef för Umeå kommun, med uppgifter som:
         
          - Samordning av marknadsarbete gentemot interna och externa samarbetspartners (inom Umeå kommun, Turistbyrån, Universitetet och näringslivet)
 
        - Utveckling av arbetsformer för ny marknadsavdelning
 
        - Rekrytering av ny marknadschef
 
      - Driva planering, genomförande och uppföljning av marknadskommunikation, i samarbete med reklambyrå
 
      - Budgetering och stöd i finansieringsprocess
 
      | 
        | 
      BTH Bygg Ledningsstöd 
Löpande uppdrag som rådgivare till styrelse och ledning. Fokus på varumärkesfrågor, strategisk marknadsföring och försäljning. Även stöd till VD och ledningsgrupp i internt värderingsarbete med personalen. Företaget omsätter 700 MSEK och har 120 anställda. 
   
 
  Implementering 
Genomförande av produkten Re:Brand MarknadsPlan: Framtagning av struktur och innehåll till marknadsplan.  | 
    
    
        | 
    
    
       
 
  | 
        | 
       
 
  | 
    
    
      Cajsa Warg Varumärkesarbete och stöd i 
        utvecklings- och identitetsarbete
  | 
        | 
      Gota Media Strategiutveckling 
Utveckling av varumärkesstrategi och översyn av produktportfölj för lokalt inriktat mediehus. Skapa samverkan mellan två bolag och differentiering mellan två tidningsvarumärken, i syfte att optimera koncernnyttan. Även rekommendation till inriktning för produktutveckling.  | 
    
    
        | 
    
    
       
 
  | 
        | 
       
 
  | 
    
    
      IKSU Strategiutveckling 
Utveckling av varumärkesstrategi för Norrlands ledande tränings- och hälsoorganisation. Delsyfte att öka strategisk orientering och samsyn i organisationen. 22.000 medlemmar och över 200 anställda och ledare.
 
  
  Implementering 
Genomförande av produkten Re:Brand MarknadsPlan: Framtagning av en skräddarsydd struktur för marknadsplanering i organisationen och stöd vid genomförande av planeringsprocessen.  | 
        | 
      Luleå Kommun Strategiutveckling 
 Utveckling av varumärkesstrategi för platsen Luleå, i samverkan med Luleå Kommun, Luleå Tekniska Universitet och näringslivet.  | 
    
    
        | 
    
    
       
 
  | 
        | 
       
 
  | 
    
    
      MittMedia i Östersund (tidigare Östersunds Tidningar) Strategiutveckling 
Utveckling av affärs-, och varumärkesstrategi för lokalt inriktat mediehus bestående av bl a morgontidningar, veckotidning, nyhetswebbar och gratistidningar. Övergripande koncern-, och portföljperspektiv såväl som positionering av individuella produkter, i syfte att optimera koncernnyttan. 
   
 
  Implementering 
Stöd i upphandling och genomförande av segmenteringsstudie.  | 
        | 
      Sapmi Konkurrensstrategi 
Samnordiskt projekt drivet av Högskolan i Harstad, syftar till att stärka konkurrenskraften för företagen i samekulturens område (Sapmi). Re:Brand ansvarar för varumärkesstrategi, coachning i marknadsarbete och utbildningsinsatser.  | 
    
    
        | 
    
    
       
 
  | 
        | 
       
 
  | 
    
    
      Balticgruppen (Väven) Strategiutveckling 
Utveckling av varumärkesstrategi för Umeås nya kultur- och upplevelsehus Väven. Samarbetsprojekt mellan fastighetsbolaget Balticgruppen och Umeå kommun.  | 
        | 
      Min Farm Ledningsstöd 
Löpande uppdrag som rådgivare till ledning och ägare. Fokus på affärsstrategi, affärsutveckling och finansiering. IT-bolag med innovativ lösning för konsumentköp av livsmedel direkt från bönder.  | 
    
    
        | 
    
    
       
 
  | 
        | 
       
 
  | 
    
    
      Svensk Mjölk Analysarbete och beslutsstöd | 
        | 
      Länsförsäkringar Seminarium | 
    
    
        | 
    
    
       
 
  | 
        | 
       
 
  | 
    
    
      Lycksele Kommun Varumärkesarbete och stöd i utveckling av marknadsplan | 
        | 
      4Ward Varumärkesarbete och stöd i utveckling av affärsplan | 
    
    
        | 
    
    
       
 
  | 
        | 
        | 
    
    
      MediaCenter 
        Varumärkesarbete och stöd i verksamhetsplanering | 
        | 
        |