Uppdrag
Några exempel på uppdrag vi genomfört den senaste tiden.
|
|
|
|
|
|
Polarbröd
Strategi- och organisationsutveckling
Utveckling av affärs-, och varumärkesstrategi. Stöd till företagsledningen i omorganisation och översyn av den intäktsskapande processen. Stöd till styrelsen i översyn av affärsstrategi för säljbolaget Polfärskt Bröd AB.
Interim management
Elva månaders uppdrag som inhyrd marknadsdirektör för Polarbröd, med uppgifter som:
- Ansvara för försäljnings-, och marknadsavdelningen (15 personer), rekrytera och coacha mellanchefer
- Rapportera till VD och deltaga i ledningsgrupp
- Etablera nya arbetsformer i marknadsavdelningen, för ökad struktur och tydlighet
- Driva implementeringen av ny varumärkesstrategi
- Initiera ett flertal förändringsprojekt för ökad effektivitet
- Leda arbete med formulering av vision och affärsidé
- Upphandling av byråpartners
Företaget omsätter 750 MSEK och har 450 anställda.
Marknadseffektivisering
Genomförande av produkten Brand team-paketet: Utformning och uppstart av en "brand team"-modell för Polarbröd, för ökad samordning och effektivisering av marknadskommunikationen.
Implementering
Genomförande av produkten Re:Brand MarknadsPlan: Framtagning av en skräddarsydd struktur för marknadsplanering i företaget och stöd vid genomförande av planeringsprocessen. |
|
Clas Ohlson Interim management
Tolv månaders uppdrag som inhyrd koncernmarknadsdirektör för Clas Ohlson, med uppgifter som:
- Leda och samordna det globala marknadsarbetet i koncernen (budgetansvar 250 MSEK)
- Personal- och budgetansvar för den centrala marknadsavdelningen i koncernen (35 personer)
- Matrisansvar för de lokala marknadsavdelningarna i Sverige, Norge, Finland och UK
- Rapportera till vice VD och deltaga i "Management Team"
- Ordförande för "Commercial Team" och "Marketing Team"
- Fokus på att strukturera och effektivisera marknadsarbetet, ta fram en arbetsmodell för samordning och coachning av de lokala landsmarknadsfunktionerna och stärka ledarskapet i centrala marknadsavdelningen
|
|
|
|
|
Västerbottens-Kuriren Strategiutveckling
Utveckling av affärs-, och varumärkesstrategi för mediehus bestående av bl a morgontidningar, nyhetsweb, webcommunity, nöjestidning och radio. Analys och översyn av affärsmodell, inför ändrade marknadsförutsättningar. Övergripande koncern-, och portföljperspektiv såväl som positionering av individuella produkter.
Implementering och ledningsstöd
Stöd i upphandling och genomförande av segmenteringsstudie. Stöd i redaktionellt utvecklingsarbete och organisatoriskt förändringsarbete, baserat på lagd varumärkesstrategi.
Interim management
Tolv månaders uppdrag som inhyrd marknadsdirektör för mediehuset Västerbottens-Kuriren, med uppgifter som:
- Ansvara för försäljnings- och marknadsavdelningen (45 personer), rekrytera och coacha mellanchefer
- Rapportera till VD och deltaga i ledningsgrupp
- Övergripande utmaning att transformera verksamheten från en traditionell printbaserad modell till ett helintegrerat mediehus med stor andel digitala intäkter
- Utforma en ny organisationsstruktur för den kommersiella verksamheten i koncernen
- Översyn av samtliga chefsroller och ett flertal nyrekryteringar
- Förändring av djupt rotad företagskultur och arbetsmetod
Koncernen omsätter 350 MSEK och har 225 anställda.
|
|
Hemavan-Tärnaby Strategi- och organisationsutveckling
- Genomföra seminarier för ledning och nyckelpersoner i strategi-, och varumärkesarbete
- Utveckla en ny varumärkesplattform för destinationen
- Stödja arbetet med att samordna olika intressenter på två orter under ett gemensamt namn och varumärke
|
|
|
|
|
Umeå Kommun
Strategiutveckling och ledningsstöd
Utveckling av varumärkesstrategi för platsen Umeå, i samverkan med Umeå kommun, Umeå Universitet och näringsliv. Stöd till kommunledning i upphandling av reklambyråpartners. Seminarier och utbildning i ledarskap och marknadsföring.
Interim management
Åtta månaders uppdrag som inhyrd marknadschef för Umeå kommun, med uppgifter som:
- Samordning av marknadsarbete gentemot interna och externa samarbetspartners (inom Umeå kommun, Turistbyrån, Universitetet och näringslivet)
- Utveckling av arbetsformer för ny marknadsavdelning
- Rekrytering av ny marknadschef
- Driva planering, genomförande och uppföljning av marknadskommunikation, i samarbete med reklambyrå
- Budgetering och stöd i finansieringsprocess
|
|
BTH Bygg Ledningsstöd
Löpande uppdrag som rådgivare till styrelse och ledning. Fokus på varumärkesfrågor, strategisk marknadsföring och försäljning. Även stöd till VD och ledningsgrupp i internt värderingsarbete med personalen. Företaget omsätter 700 MSEK och har 120 anställda.
Implementering
Genomförande av produkten Re:Brand MarknadsPlan: Framtagning av struktur och innehåll till marknadsplan. |
|
|
|
|
Cajsa Warg Varumärkesarbete och stöd i
utvecklings- och identitetsarbete
|
|
Gota Media Strategiutveckling
Utveckling av varumärkesstrategi och översyn av produktportfölj för lokalt inriktat mediehus. Skapa samverkan mellan två bolag och differentiering mellan två tidningsvarumärken, i syfte att optimera koncernnyttan. Även rekommendation till inriktning för produktutveckling. |
|
|
|
|
IKSU Strategiutveckling
Utveckling av varumärkesstrategi för Norrlands ledande tränings- och hälsoorganisation. Delsyfte att öka strategisk orientering och samsyn i organisationen. 22.000 medlemmar och över 200 anställda och ledare.
Implementering
Genomförande av produkten Re:Brand MarknadsPlan: Framtagning av en skräddarsydd struktur för marknadsplanering i organisationen och stöd vid genomförande av planeringsprocessen. |
|
Luleå Kommun Strategiutveckling
Utveckling av varumärkesstrategi för platsen Luleå, i samverkan med Luleå Kommun, Luleå Tekniska Universitet och näringslivet. |
|
|
|
|
MittMedia i Östersund (tidigare Östersunds Tidningar) Strategiutveckling
Utveckling av affärs-, och varumärkesstrategi för lokalt inriktat mediehus bestående av bl a morgontidningar, veckotidning, nyhetswebbar och gratistidningar. Övergripande koncern-, och portföljperspektiv såväl som positionering av individuella produkter, i syfte att optimera koncernnyttan.
Implementering
Stöd i upphandling och genomförande av segmenteringsstudie. |
|
Sapmi Konkurrensstrategi
Samnordiskt projekt drivet av Högskolan i Harstad, syftar till att stärka konkurrenskraften för företagen i samekulturens område (Sapmi). Re:Brand ansvarar för varumärkesstrategi, coachning i marknadsarbete och utbildningsinsatser. |
|
|
|
|
Balticgruppen (Väven) Strategiutveckling
Utveckling av varumärkesstrategi för Umeås nya kultur- och upplevelsehus Väven. Samarbetsprojekt mellan fastighetsbolaget Balticgruppen och Umeå kommun. |
|
Min Farm Ledningsstöd
Löpande uppdrag som rådgivare till ledning och ägare. Fokus på affärsstrategi, affärsutveckling och finansiering. IT-bolag med innovativ lösning för konsumentköp av livsmedel direkt från bönder. |
|
|
|
|
Svensk Mjölk Analysarbete och beslutsstöd |
|
Länsförsäkringar Seminarium |
|
|
|
|
Lycksele Kommun Varumärkesarbete och stöd i utveckling av marknadsplan |
|
4Ward Varumärkesarbete och stöd i utveckling av affärsplan |
|
|
|
|
MediaCenter
Varumärkesarbete och stöd i verksamhetsplanering |
|
|